Coronavrij winkelen!

Een droge huid door griep

Ziek

In deze tijd waar het coronavirus veel slachtoffers maakt zijn we meer dan ooit bezig om niet ziek te worden.

We blijven zoveel mogelijk uit de buurt van anderen en hebben een mondkapje binnen handbereik. Het laatste wat we willen is ziek worden of iemand anders ziek maken. Wat een beetje verwarrend is dat je ook ziek kunt worden van een minder gevaarlijk griepvirus. Een virus wat het hele jaar door aanwezig is en waar je je flink lamlendig door kunt voelen. Waarschijnlijk herken je het wel, je voelt je ziek en zwakjes, wallen onder je ogen en een droge huid. Het is een feit, je hebt de griep of op zijn minst ben je flink verkouden. In ieder geval is je lichaam aan het vechten tegen een behoorlijke infectie. Je lichaam heeft alle energie die het in zich heeft nodig om te strijden tegen deze kwade indringer. Daardoor voel je je moe en futloos en geen zin om actief bezig te zijn. Eigenlijk best raar, gisteren was je nog vol in de running en vandaag ben je te moe om je bed uit te komen. Je mist ook gewoon die vitale uitstraling die je anders over je heen hebt. Wat is er allemaal met je aan de hand?

Symptomen

Heb jij ook koude rillingen aan het begin van je ziek zijn? Heel vaag begint er dan vast wel een belletje te rinkelen. Want begint een fikse griep ook niet met het koud hebben? Doorgaans gaan die koude rillingen niet weg met de kachel een paar graden hoger zetten. Er is in je lichaam iets aan de hand. Lees maar mee dan ga ik het uitleggen …

In goede doen is je lichaamstemperatuur gemiddeld 36.7 graden. Het is een gemiddelde dus dit kan per mens iets afwijken. Stijgt deze temperatuur opeens naar 38 graden heb je te maken met de koude koorts. Waarom noemen we dit de koude koorts? Het hebben van koorts is een verhoging van de lichaamstemperatuur. Daarnaast heb je het enorm koud, klappertandend lig je onder een dubbeldik dekbed. En nog heb je het koud. De koude rillingen gaan voortdurend door je lijf heen. Die koude rillingen zijn nodig omdat je lichaam warmte probeert op te wekken. Dus best tegenstrijdig, aan de ene kant voel je je voorhoofd loeiheet en aan de andere kant gaan de koude rillingen door je lijf. Stijgt de lichaamstemperatuur naar 39 graden, en zet de koorts door? Dan heb je het niet meer koud maar heeft je lichaam precies de juiste temperatuur om de ziektekiemen te bestrijden. Daarom wordt wel eens gezegd dat koorts hebben goed is om de infectie te bestrijden. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat de koorts nog veel verder oploopt. Spreekt voor zich dat medische hulp inschakelen de voorkeur heeft!

De verzachtende en hydraterende moisturizer van LIN Skincare

Geniet van onze kalmerende dagcrème!

Droge huid

Je hebt het te pakken! Een nare hoofdpijn, gewrichtsklachten, zere keel en een lamlendig gevoel voeren de boventoon. Een blik in de spiegel doet je ook niet vrolijk maken. Zucht, hoe kan een mens in een paar dagen tijd zo veranderen? Je huid ziet er bleek uit en waren die fijne lijntjes er eigenlijk altijd al? Het lijkt wel of de frons tussen je ogen een flinke groef is geworden. Maar hè, die griep heeft je ook even flink onderuit gehaald. En je lijf heeft alle kracht en energie nodig om het kwade virus te vermorzelen. Althans zo zie ik het, een beetje visualiseren helpt om het beeld wat duidelijker te maken.

Je spiegelbeeld geeft dan ook een eerlijk antwoord. Ook je huid heeft een flinke klap gehad door deze infectie. O, en even tussendoor. Blijf wel genoeg drinken hoor! Want je lichaam heeft vocht nodig om de vochtbalans op peil te houden. Wanneer je weinig tot niets drinkt gaat je lijf een uitdrogingsproces in gang zetten. En naast je griepklachten is uitdroging helemaal niet gewenst. Dus blijf altijd goed drinken!

Het vocht is trouwens ook voor je huid nodig. Drink je niet voldoende zie je dit direct terug aan de huid. Je huid kan er droog en schilferig uitzien. Met fijne lijntjes die als je geen actie onderneemt diepe groeven kunnen worden. Misschien is je hele gezicht en lichaam droog of heb je alleen droge plekken. Ook bij droge plekken is het belangrijk om je huid te verzorgen. Anders breiden de droge plekken steeds meer uit. Gebruik een gezichtscrème om je huid goed te hydrateren. Is je huid erg droog smeer dan eerst een moisturizer en breng daarna je gezichtscrème aan. Een moisturizer geeft nog eens extra hydratatie aan je huid.

Voelen je benen ook zo droog en schilferig aan? Misschien is je huid al een beetje schubachtig geworden. Dan is het net of je huid in vakjes is verdeeld en dus heel hoog tijd voor actie! De bodyline IVY heeft een bodycream waar je droge huid heel erg blij van wordt. Je huid voelt erna zo heerlijk zacht en soepel aan en heeft een heel subtiele fijne geur. Denk ook aan het insmeren van je ellebogen, knieën en voeten.  Als je toch de tijd hebt dan maar gelijk je hele lijf voorzien van een zachte laag bodycream. Je zal zien hoe snel de droogheid voorbij is.

Kalmerende dagcreme van LIN Skincare

Geniet van deze kalmerende dagcrème!

Bleke huid

Ik zei het al eerder tijdens de griep mis je de vitale uitstraling die je anders wel hebt. Dat is omdat de doorbloeding in je lichaam terugloopt. Dit zie je terug aan de bleke huidskleur, je kunt zelfs in en in wit zien. Een tip om de doorbloeding te stimuleren is stomen. Boven een bak water en een handdoek over je huid. Ik doe zelf altijd een beetje kamille in het water. Dit is goed tegen ontstekingen. Heel simpel eigenlijk. De warmte van het stomen zorgt voor een betere doorbloeding. Vergeet niet je huid na het stomen goed in te smeren met een hydraterende gezichtscrème. Wat ook heerlijk is om het bad te laten vollopen met heerlijk ruikend badschuim. Zak lekker weg in het warme water en laat het badschuim je huid verwennen. Voel daarna hoe je huid zijdezacht aanvoelt! Ga daarna even terug naar bed voor een dutje doen. Het badderen heeft je waarschijnlijk energie en kracht gekost. Hoe heerlijk het ook is, iedere inspanning is tijdens een griep moeizaam.

Wallen

Als je de griep hebt, eigenlijk ook al met verkoudheid, zitten je holtes erg vol met slijm. Hierdoor kan je hoofdpijn aanvoelen als een vol hoofd. Weet dat het lymfesysteem in je lichaam erg druk is met het opruimen van afvalstoffen. Daarom krijg je ook van die wallen onder je ogen als je ziek bent. Ook als je niet ziek bent kun je last hebben van wallen onder de ogen. Hier hebben we allemaal last van namelijk als je net wakker word. Doordat je ogen tijdens het slapen niet bewegen en je ook niet knippert zwellen de ogen een beetje op. Wat je dan kunt doen is bewegen door te knipperen. De circulatie van vloeistoffen in de huid rond je ogen wordt zo geactiveerd. In het geval van de griep kan het helpen om een extra kussen onder je hoofd te leggen. Omdat je hoofd hoger ligt stroomt het bloed naar beneden en blijft het niet in je gezicht hangen. Niet alleen goed voor je wallen trouwens ook je luchtwegen gaan meer open wanneer je iets hoger ligt!

Verder is het belangrijk om jezelf rust te gunnen zodat je lichaam voor je aan de slag kunt gaan. Voor het verwerken van een griep ben je toch hoofdzakelijk aangewezen op de kracht en energie van je lichaam. Natuurlijk is het altijd verstandig om bij ernstige klachten de huisarts in te schakelen. Want soms is je lichaam zelf niet opgewassen tegen een griepvirus. En is er een medicatie nodig om je weer op de been te helpen.

Ik wens je veel beterschap toe en wees lief voor jezelf 🙂